دسته‌بندی نشدهایمنی نوزادسلامت کودکسلامت کودکسلامت نوزادمراقبت های نوزادنوزاد

همه چیز در مورد کرونا در کودکان

کرونا و هر آنچه که باید درباره‎ ی شیوع و تاثیر آن در کودکان بدانید

با وجود گذشت ماه‌ها از پاندمی (همه‌گیری) ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا، والدین هر روز با سوالات و ابهامات جدیدی در مورد این ویروس کرونا در کودکان روبرو می‌شوند. از طرفی با شروع سال تحصیلی جدید، همگی نگران ایمنی و سلامت کودکان خود هستند؛ زیرا از نزدیک شاهد افزایش موارد ابتلا در بسیاری از مناطق می باشند.
طبق گزارشات رسیده از آکادمی بیماری‎های کودکان آمریکا، در دو هفته‎ی آخر ماه ژوئیه تقریباً ۱۰۰۰۰ کودک آمریکایی به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که معادل افزایش ۴۰ درصدی در آمار کودکان مبتلا‌شده به این بیماری است. در ماه‌های آغازین پاندمی، بیش از ۳۳۸۰۰۰ کودک بیمار تشخیص داده شده‌اند و نکته‎ی جالب توجه این است که تقریباً یک سوم این موارد (یعنی ۹۷۰۷۸ کودک)، فقط در طی دو هفته از ماه جولای به این بیماری مبتلا شده‌اند.
خوشبختانه، داده‌ها نشان می‌دهند که کودکان به ندرت علائم شدیدی را تجربه می‌کنند. بین ۰٫۶ تا ۸٫۹ درصد از کودکان مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند و فقط بین ۰ تا ۰٫۳ درصد آن‎ها متاسفانه جانشان را از دست دادند. ماهیت بسیار مسری این ویروس نشان داده است؛ حتی افرادی که به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند، می‌توانند آن را به شخص دیگری منتقل کنند که ممکن است علائم جدی‌تر یا عوارض جانبی خطرناکی را تجربه کند. به همین دلیل، هم‌چنان که ویروس کرونا در سراسر آمریکا شیوع می‌یابد؛ مقامات بهداشت عمومی از والدین می‌خواهند که اقدامات احتیاطی را برای حفظ امنیت اعضای خانواده‌ خود انجام دهند.
در این مطلب به هر آنچه که والدین باید در مورد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن بدانند، تا بتوانند از ابتلای کودکان خود به آن جلوگیری کنند؛ اشاره شده است. با ما همراه باشید!

ویروس کرونا چیست؟

طبق گفته‎ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آمریکا، وجود گونه‌های مختلف ویروس کرونا در بین حیواناتی مانند خفاش، شتر و گربه شایع است. اما هفت گونه از آن‎ها که “ویروس‌های مشترک انسان و حیوانات” نامیده می‌شوند؛ می‌توانند از حیوانات به انسان و سپس از انسانی به انسان دیگر منتقل شوند. این گونه‌های ویروسی اغلب منجر به بیماری‌هایی با علائم تنفسی می‌شوند، که علائم از خفیف تا شدید متغیر هستند. ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-2) که عامل بیماری کووید-۱۹ است، قبلاً هرگز دیده نشده است و از نظر ژنتیکی ساختار جدیدی دارد. محققان اخیرا این ویروس را در بازار غذاهای دریایی و حیوانات زنده شهر ووهان چین کشف کرده‌اند.
CDC گزارش داد که ویروس کرونای جدید یک ویروس کرونای بتا (betacoronavirus) است؛ به این معنی که منشأ آن خفاش‌ها هستند و ممکن است قبل از ورود به انسان به حیوان دیگری نیز سرایت کرده باشد. اما صحت این اطلاعات هنوز مشخص نیست.
در حالی که هنوز کارشناسان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند، آن‎ها می‌گویند که ویروس کرونای جدید شباهت هایی به دیگر گونه‌های ویروس کرونای عامل سندرم‌های تنفسی سارس (SARS) و مِرس (MERS) دارد.

چگونه ویروس کرونا منتشر می‌شود؟

مقامات تشخیص داده‌اند که با وجود اینکه ویروس کرونای جدید از حیوان به انسان منتقل شده است، اما در حال حاضر بین انسان‌ها در حال گسترش است. اصولا بیشتر گونه‌های ویروس کرونا از طریق قطره‌های تنفسی ناشی از سرفه و عطسه منتقل می‌شوند؛ اما ممکن است با لمس سطوح آلوده به ویروس و سپس لمس چشم، بینی یا دهان، ابتلا به این ویروس جدید غیر ممکن نباشد. چرا که بر اساس مطالعه‌ای توسط موسسات ملی بهداشت آمریکا، CDC، UCLA و دانشمندان دانشگاه پرینستون؛ ویروس کرونای جدید می‌تواند ۳ ساعت در هوا، ۴ ساعت روی مس، ۲۴ ساعت روی مقوا و ۲ تا ۳ روز بر روی فولاد ضد زنگ و پلاستیک زنده بماند.

 

کرونا

علائم ویروس کرونا در کودکان و بزرگسالان

میریام وارمن، دکترای زیست‌شناسی و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی میکروبیولوژی در نیوجرسی می‌گوید: بیماری کووید-۱۹ باعث ایجاد وحشت گسترده‌ای در بین والدین شده است که فکر می‌کنم تا حدودی به دلیل علائم آن (سرفه ، تنگی نفس و تب) است، که تقریباً با علائم آنفولانزا یکسان هستند. از نظر CDC، علائم این بیماری معمولاً طی ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند و ممکن است بسیار شبیه به علائم آنفلوانزای فصلی باشد؛ زیرا هر دو بیماری بر دستگاه تنفسی تأثیر می‌گذارند. طبق گفته‎ی دکتر وارمن، تنها راه تمایز در این وضعیت، انجام آزمایشات بالینی است. بر اساس نظر CDC، علائم رایج بیماری کووید-۱۹ شامل موارد زیر است:

• سرفه
• تنگی نفس
• تب
• لرز
• درد عضلانی
• سردرد
• گلو درد
• از بین رفتن حس بویایی و چشایی

معمولا شدت علائم در افراد متفاوت است. برخی از افراد دچار دیسترس شدید تنفسی می‌شوند که می‌تواند منجر به مرگ شود، در حالی که عده‌ای دیگر حداقل عوارض جانبی را تجربه می‌کنند.
علاوه بر این علائم، مطالعه‌ای اخیر در مجله‌ی مربوط به بیماری‌های دستگاه گوارش نشان داد؛ که تقریبا نیمی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ را نیز تجربه کنند. متخصصان هم‌چنین از شیوع یک بیماری جدید و عجیب به نام سندرم التهابی چند سیستمی مرتبط با کووید-۱۹ که کودکان سراسر آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است، خبر داده‌اند.
کاتلین دی‌کاپریو، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی که در تولید واکسن ویروس ابولا مشارکت داشته است؛ می‌گوید: متخصصان در تلاشند تا فاکتورهای خطر مرتبط با این ویروس کرونا جدید را به حداقل برسانند؛ زیرا به نظر می‌رسد که علائم شدیدتر در بیماران مسن‌تر و کسانی که از قبل دارای شرایط پزشکی زمینه‌ای هستند، مشاهده می‌شود.
ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟
به گفته‌ی دکتر ناچمن، از آنجایی که کووید-۱۹یک بیماری جدید است، افراد از قبل هیچ گونه آنتی‌بادی برای مبارزه با آن ندارند و اگر در معرض ویروس کرونا جدید باشند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا خواهند شد.
خوشبختانه حدود ۸۰٫۹ درصد افراد علائم خفیف دارند. اما حدود ۱۳٫۸ درصد علائم شدیدی دارند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و ۴٫۷ درصد علائم بحرانی دارند که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. موارد شدید ابتلا، به ویژه در بزرگسالان مسن و افراد دارای سیستم ایمنی تضعیف‌شده، معمولا دچار دیسترس تنفسی و حتی مرگ می‌شوند. میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونای جدید در جهان ۳٫۴ درصد تخمین زده شده است.
در ۱۸ مارس، CDC گزارش جدیدی را منتشر كرد كه در آن به اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آمریكا اشاره می‌کرد. طبق نتایج این گزارش، در حالی كه بیماران مسن بیشتر در معرض خطر مرگ و بستری شدن هستند، اما تقریباً ۴۰ درصد از بیماران بستری‌شده در سنین ۲۰ و ۵۴ سال بودند. بنابراین اگرچه خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد، اما افراد جوان نیز مصون نیستند.
از طرف دیگر، بر اساس مطالعه‌ای که توسط آکادمی بیماری‎های کودکان آمریکا انجام شد؛ آنچه که WHO در ماه فوریه گزارش داده بود تایید شد. طبق اعلام WHO، به نظر نمی‌رسد که ویروس کرونا کودکان و به ویژه نوزادان را تحت تأثیر قرار دهد و اگر هم مبتلا شوند، بیشتر دارای علائم خفیف و مشابه سرماخوردگی هستند (اگرچه احتمال بروز عوارض شدید نیز وجود دارد).
آیا زنان باردار باید نگرانی باشند؟
ممکن است شما گزارش‌هایی را در مورد نوزادانی که آزمایش ویروس کرونا آن‎ها مثبت شده است، شنیده باشید. به همین دلیل، بعضی از بیمارستان‌ها حضور بازدیدکنندگان، از جمله شوهران را هنگام زایمان ممنوع کردند، هرچند این قانون در نیویورک لغو شد.
کارشناسان معتقدند که ویروس کرونا در موقعیت‌های خاصی ممکن است از مادر به جنین از طریق جفت انتقال پیدا کند، اگرچه به شواهد و اطلاعات بیشتری نیاز است. علاوه بر این، CDC گزارش می‌دهد كه زنان باردار ممكن است در صورت ابتلا، علائم شدید بیماری کووید-۱۹را تجربه کنند. بنابراین زنان باردار باید در مورد انجام اقدامات پیشگیرانه كه در ادامه به آن‎ها اشاره شده است، بسیار كوشا باشند.

چگونه از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم

والدین و کودکان می‌توانند با انجام روش‌های پیشگیری مشابه سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا، از انتقال ویروس کرونا در کودکان نیز جلوگیری کنند؛ که مهم‌ترین آن‌ها تزریق واکسن آنفولانزا، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت مناسب دست‌ها است. از نظر دکتر وارمن، شستشوی مناسب دست‌ها با آب و صابون، می‌تواند خطر ابتلا به انواع میکروب‌های عامل بیماری‎ها را کاهش دهد.
از نظر دکتر دی‌کاپریو، شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از غذا خوردن یا لمس چشم، بینی و دهان بسیار مهم است و باید حداقل ۲۰ ثانیه این کار انجام شود. او به کودکان توصیه می‌کند که در حین شستشو آهنگ معروف تولدت مبارک (Happy Birthday to you) را بخوانند که تقریبا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.
از تماس با کسی که علائم بیماری را دارد خودداری کنید و اگر بیمار هستید، CDC توصیه می‌کند که بهتر است در خانه بمانید. هنگام عطسه یا سرفه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید و مرتباً خانه را ضد عفونی کنید. فعلا به کشورها و مناطق درگیر این پاندمی سفر نکنید. اگر به علت سن بالا یا داشتن سیستم ایمنی تضعیف‌شده، بیشتر در معرض خطر هستید؛ بهتر است از حضور در مناطق پرجمعیت خودداری کنید. در ادامه به چند پرسش پرتکرار در این زمینه، پاسخ داده شده است:

آیا واکسنی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ نوع واکسنی برای ویروس کرونا جدید وجود ندارد؛ اما چندین شرکت در حال کار برای تولید آن هستند. در ماه ژوئیه، دولت ایالات متحده آمریکا به شرکت بیوتکنولوژی نوواواکس ۱٫۶ میلیارد دلار برای تولید واکسن کمک مالی کرد. این شرکت امیدوار است که بتواند تا ژانویه ۲۰۲۱، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن ویروس کرونا تحویل دهد.

کرونا

آیا کودکان هم باید از ماسک صورت استفاده کنند؟

از اوایل آوریل، CDC توصیه‌های جدیدی را منتشر کرده است که در آن به کودکان ۲ ساله و بالاتر توصیه می‌کند برای کمک به کاهش سرعت انتقال ویروس، از ماسک صورت استفاده کنند. زیرا این ویروس، به راحتی از کسانی که هیچ علائمی ندارند منتقل می‌شود.
اگرچه ماسک‌های N95 تا ۹۹ درصد قدرت محافظت دارند، اما به دلیل کمبود بهتر است کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها از آن‎ها استفاده کنند. توصیه می‌شود کودکان و بزرگسالان از ماسک‌های سه لایه یا پارچه‌ای در مناطقی که رعایت فاصله اجتماعی در آن‎ها دشوارتر است، مانند فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها، استفاده کنند.

در حال حاضر، آمریکا چگونه با ویروس کرونا برخورد می‌کند؟

WHO ، CDC و دیگر سازمان‌های بهداشت ایالتی، طبق تجارب و نتایج تحقیقات بر روی دیگر گونه‌های قبلی ویروس کرونا، همه‌ی تلاش خود را برای کنترل این ویروس جدید می‌کنند. در اینجا چند نمونه از اقدامات انجام شده ذکر شده است:
• رئیس جمهور ترامپ، طرحی را برای بازگشایی آمریکا در سه مرحله منتشر کرده است. اگرچه سرعت ابتلا موارد جدید در بسیاری از مناطق کُند شده است، اما در برخی از ایالات در حال افزایش است و کارشناسان نگران موج دوم شیوع این ویروس هستند.
• سازمان‌های پزشکی در سراسر جهان بر روی واکسن، گزینه های درمانی و آزمایشات کار می‌کنند.
• بیشتر ایالات مدارس را تعطیل کرده‌اند و اکنون در حال تصمیم‌گیری هستند که چگونه بدون نگرانی برای سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ آن‎ها را بازگشایی کنند.
• خوشبختانه پس از هفته‌ها تعطیلی، بسیاری از رستوران‌ها و مشاغل کوچک در حال بازگشایی هستند.
• به میلیون‌ها آمریکایی در سراسر این کشور دستور ” ماندن در خانه” صادر شده است، اگرچه اکنون لغو شده است.
• CDC توصیه می‌کند که همه‎ی مسافران باید از سفرهای بین المللی غیرضروری خودداری کنند.
• از هزاران آمریکایی که احتمالاً در معرض خطر بالای ابتلا به ویروس هستند، خواسته شده است که خود را قرنطینه کنند.
• لیگ‌های مهم ورزشی، از جمله NBA ، NHL و MLB، مسابقات عادی خود را به تعویق انداخته‌اند و یا لغو کرده‌اند. حتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تعویق افتاده است.
• در حال حاضر به راحتی امکان انجام آزمایش تشخیص ویروس کرونا در سراسر آمریکا وجود دارد.

اگر فکر می‌کنید که مبتلا به ویروس کرونا هستید؛ چه کارهایی را باید انجام دهید؟

آیا تب، سرفه، تنگی نفس یا سایر علائم بیماری کووید-۱۹ را دارید؟ طبق نظر CDC، شما باید با ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی تماس بگیرید و آن‎ها را از این علائم مطلع کنید. آن‎ها تصمیم خواهند گرفت که آیا شما به آزمایش تشخیصی ویروس کرونا نیاز دارید یا خیر.
در حال حاضر هیچ روش درمانی قطعی برای بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید وجود ندارد. اصولا پزشک در مورد مراحل بعدی اقدامات پزشکی لازم برای تسکین علائم شما توضیح می‌دهد؛ اما CDC پیشنهاد می‌کند که می توان با این بیماری مانند آنفولانزا برخورد کرد. یادتان باشد که برای تسکین علائم، باید مقدار زیادی مایعات بنوشید و به مقدار کافی استراحت کنید. می‌توانید از داروهای کاهنده‌ی تب استفاده کنید و بخور مرطوب کمک زیادی به مشکل تنگی تنفس شما خواهد کرد.

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!