نوزادرشد نوزاد

مراحل یادگیری نشستن نوزاد

مراحل نشستن نوزاد

تماشای اینکه فرزندتان مستقل شود هیجان انگیز است. یک موفقیت بزرگی که والدین منتظر دیدنش هستند این است که چه زمانی فرزندشان میتواند خودش به تنهایی بنشیند. متخصص اطفال کورت هیرمان میگوید:” راه هایی وجود دارد که شما میتوانید به فرزندتان کمک کنید تا این مهارت های حرکتی بزرگ را بدست آورد و خودش به تنهایی بنشیند. این مراحل را دنبال کنید.

قبل از نشستن نوزاد

دانستن اینکه به دنبال چه چیزی باشید و چطور به فرزندتان آموزش دهید که بنشیند بسیار مهم است. نوزاد شما ممکن است خیلی زود در سن ۴ ماهگی و یا خیلی دیر در سن ۹ ماهگی شروع به نشستن کند. خیلی عجله نکنید. بنا به گفته دکتر هیرمان، شما باید مطمئن شوید که فرزندتان مهارت های حرکتی اصلی را دارد، مثل اینکه او بتواند گردنش را بالا نگه دارد، تعادل خود را حفظ کند و عضلات تنه ای دارد.

 

آماده شدن برای نشستن نوزاد

از تولد، نوزاد شما «شکم بازی» خواهد داشت، زمانی که نوزاد بر روی شکم خود میخوابد و بازی میکند که اینکار به تقویت عضلات گردن، شکم و عضلات پشت او کمک میکند. در کل، عضلات نوزادان از سر تا انگشتان پا تقویت میشود، پس بعد از آنکه عضلا گردنش قوی شد، نوبت به عضلات پشتی بالا و پایین کمر میباشد. شما زمانی متوجه میشوید که این عضلات تقویت شده اند که نوزاد سرش را از زمین بلند میکند تا به اطراف به صورت افقی نگاه کند. برای کمک به نوزاد جهت دستیابی به این مهارت های حرکتی بزرگ، حالتش را مدام عوض کنید. به طور مثال، او را از پشت به روی شکم یا از روی گهواره به روی زمین برگردانید. دکتر هیرمان هشدار میدهد:”مطمئن شوید که زمانی که بیدار است و شما در اتاق مراقبش هستید میتواند «شکم بازی» داشته باشد.

 

مشکلات شکم بازی نوزاد

در وهله اول، ممکن است فرزند شما روی شکم بودن را دوست نداشته باشد، اما این بسیار مهم است که نوزاد این مرحله را داشته باشد. این راهی برای تقویت عضلاتی که برای نشستن و مراحل بزرگتر بعدی نیاز دارد میباشد. شما میتوانید با قرار دادن نوزاد روی سینه خود بر روی شکم و صورتش به سمت شما این کار را برایش آسان کنید. سپس شما میتوانید بالشی به شکل حرف C زیر بغل هایش قرار دهید که سینه اش را محافظت میکند و به او اجازه میدهد سرش اندکی از زمین فاصله داشته باشد.

 

نقطه بررسی

زمانی که نوزاد شما خودش بتواند سرش را بالا نگه دارد (معمولا حدود ۳-۴ ماهگی)، شما میتوانید او را در یک صندلی پشتی دار بنشانید. حتما اطمینان حاصل کنید که زمانی که نوزادتان بر روی صندلی نشسته است همیشه او را نگاه کنید و مراقبش باشید. شما همیشه میتوانید از بالش برای کمک به او برای نشستن و محافظت از او استفاده کنید.

هر چه نوزاد بزرگتر و قوی تر میشود، زمانی که او را به حالت نشسته قرار میدهید، قادر خواهد بود برای چند ثانیه بنشیند. در ابتدا، لرزان خواهد بود. نوزاد میتواند سرش را بالا نگه دارد و تعادلش را برای چند ثانیه لرزان حفظ کند. اگچه ممکن است بیفتد و یا تلو تلو بخورد، اما در حال یادگیری است. تمرین است که بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد، پس صبور باشید.  دکتر هیرمان میگوید:” در سن ۶ ماهگی بیشتر نوزادان باید بتوانند برای ۱-۲ ثانیه خودشان به تنهایی بنشینند.

 

یافتن تعادل نوزاد

نوزادان نیاز دارند تعادل را قبل از نشستن به تنهایی یاد بگیرند. اگرچه داشتن عضلات تنه ای قوی به این مساله کمک میکنند، اما تنها چیزی نیست که نیاز دارند. تعادل عصبی-عضلانی است، پس قبل از اینکه فرزند شما بتواند بنشیند، کمی قدرت ذهنی خاص نیاز دارد. برای کمک به رسیدن به آن، شما میتوانید او را در گوشه ها و یا روی مبل قرار دهید تا شروع به درک این کند که نشستن چگونه است. اگر میخواهید اینکار را با هم انجام دهید، چهار زانو روی زمین بنشینید و نوزادتان را بین پاهای خود قرار دهید که اینگونه کاملا محافظت میشود.

 

نشستن سه پایه ای نوزاد

هنگامی که یک نوزاد در حال یادگیری نشستن است، این خیلی رایج است که یک یا هر دو دست را برای حفظ تعادل مخصوصا تبدیل آن به عنوان پایه جهت نگه داشتن وزن خودش بر روی زمین قرار دهد. این را نشستن سه پایه ای میگویند. تا زمانی که نوزاد شما بتواند مرکز کنترل خود را قوی کند، نیاز به کمک شما جهت حفظ تعادل برای مستقل نشستن دارد. در هفته های آغازین نشستن، حتما نوزاد را بر روی چیزی نرم قرار دهید تا افتادنش را تلطیف کنید. حدودا در ۴ ماهگی، نوزاد بیشتر متوجه مسائل پیرامون خودش میشود. او ممکن است حواسش پرت شود و تعادلش را از دست بدهد. اطمینان حاصل کنید که حواستان به او هست و یا از لبه های صندلی و مبلی که ممکن است از رویش بیفتد فاصله دارد.

 

وسایل کمکی

گردن قوی، عضلات بالا تنه قوی و پایین تنه قوی تمام چیزهایی است که برای نشستن نیاز دارد. در کنار نگه داشتنش با کمک بالش یا تکیه دادنش به چیزی نرم، میتوانید از صندلی های سایز کودکان استفاده کنید تا نشستن را تمرین کند. روروئک، بالش های سی شکل و صندلی های مختلفی میتوانند رشد عضلات را تقویت کنند.

 

کاری که شما میتوانید انجام دهید

نوزادتان را به پشت بخوابانید تا بتوانید به آرامی با دستهایش او را به بالا بکشید تا بنشیند. دکتر هیرمان پیشنهاد میکند:” بهترین راه یادگیری ترغیب است. نوزاد نگاه کردن به خودش در آینه را دوست دارد. سعی کنید یک آینه را اندکی بالاتر از خودش قرار دهید تا خودش را در آن ببیند. این کار او را به نشستن ترغیب میکند. یک ایده دیگر برای تقویت عضلات – نوزادتان را از زیر بازوهایش نگه دارید تا بتواند پاهایش را روی زمین قرار دهد. نوزاد نمی تواندبه تنهایی بایستد، اما نگه داشتنش در این حالت به تقویت کنترل او کمک میکند.

 

آماده شوید.

هنگامی که نوزاد شما بتواند بنشیند، نیاز دارید تغییراتی در اتاقش ایجاد کنید. در ۶ ماهگی، دستهایش بسیار قوی هستند و همه چیز را میخواهد بگیرد. گهواره اش را بررسی کنید و هر چیز خطرناکی را از دسترس اش دور کنید. بطور مثال، نیاز هست موبایل را از دسترس اش دور کنید. همچنین، ارتفاع تشک گهواره اش را کم کنید تا نتواند از گهواره بیرون بیاید.

موارد احتیاط

اگرچه نوزاد شما به اندازه کافی قوی شده که سر خود را نگه دارد و خودش بدون کمک بنشیند، هنوز برای صاف نشستن در ماشین آماده نیست. هنوز ریسک بالای صدمات ترمز ناگهانی ماشین وجود دارد، پس پشت به جاده او را بنشانید.

مرحله بعدی، خزیدن نوزاد

بعد از اینکه نوزاد شما توانست بنشیند، او به تقویت قدرت پایین تنه اش ادامه میدهد. او به طور همزمان یا اندکی پس از یادگیری نشستن، قدرت کافی برای چرخاندن لگن هایش بدست می آورد. تنها کمی پس از نشستن، نوزاد قادر به خزیدن خواهد بود.

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!