نوزادگریه نوزاد

همه چیز در مورد گریه نوزاد !

کدگشایی گریه نوزاد

دنبال جواب برای گریه های کودکتان می گردید؟ جواب ها اینجاست.

 

  1. داستان هق هق

چهار سال پیش، درست بعد از تولد دختر بزرگمان، جایی خواندم که بیشتر مادران از صدای گریه نوزادشان میتوانند بفهمند که چه میخواهد و من مات و مبهوت شدم چون گریه های دخترم فیبی همه مثل هم بود.

انگار من تنها نبودم. در مطالعاتی بر روی آکوستیک گریه ها، حتی پرستاران نوزادان نمیتوانستند از روی صدای گریه تشخیص دهند کودک چه میخواهد. دکتر هاروی کارپ میگوید:” این خیلی اسرار آمیزه که از روی صدای گریه نوزاد میتوانید بگویید چه میخواهد. نوزادان مثل آژیر آتش در خانه ها میباشند که شما نمیدانید نان تست سوزانده اید یا تمام خانه آتش گرفته است”.

  1. اشک طبیعی است

علاوه بر آن، خیلی از کارشناسان معتقدند گریه کردن حالتی دیگر مانند خوابیدن و هوشیار بودن است. دکتر مارک وایسبلوت، یک متخصص معروف اهل شیکاگو میگوید:” گریه کردن یک رفتار طبیعی در نوزادان است. نوزادان همان طور که پرنده ها پرواز میکنند گریه میکنند و این بخشی از چیزی است که ما هستیم”.

به عنوان یک پدر و یا مادر تازه کار، شما باید جواب را در فضاهایی که نوزادتان گریه میکند جستجو کنید تا دلیل گریه او را بفهمید. بعضی اوقات دلیل اشک ها کاملا واضح است. بعضی وقت ها سخت تر است و خودتان هم میخواهید گریه کنید. اگر آخرین بار ۲ ساعت پیش غذا خورده است، احتمال زیاد گرسنه است و یا اگر بیشتر از ۹۰ دقیقه است که بیدار است، احتمال زیاد خسته است.

  1. چند هشدار

کارشناسان میگویند درصد کمی از گریه ها تسلی ناپذیر هستند. دکتر رون بار، کارشناس گریه و استاد دانشگاه میگوید:” حتی اگر شما همه کار برای ارام کردن کودکتان را امتحان کنید، تصور نکنید که همیشه میتوانید گریه اش را متوقف کنید. بعضی گریه ها تسلی ناپذیرند و این مشکلی ندارد. حال نوزادتان خوب است و نگران نباشید. همچنین، در حالیکه ما تعداد زیادی توصیه برای چطور آرام کردن نوزادتان ارائه میکنیم، به خاطر داشته باشید که هر نوزاد منحصر به فرد است. با آزمون و خطا باید راه آرام کردن نوزاد خودتان را پیدا کنید.

  1. آیا بچه گرسنه است؟

صدا: نسبتا نا امیدانه و بی امان با تن صدای بالا

سایر سرنخ ها: او ۱٫۵ تا ۳ ساعت پیش شیر مادر یا ۲ تا ۴ ساعت پیش شیر خشک خورده است. دور دهانش را میگردد، تکان میخورد و عصبانی است.

راه حل: اگر شک دارید، فرض کنید که گرسنه اش هست و به او شیر و یا شیشه شیر بدهید. اما اگر شیر خشم میخورد  و به او ۲ ساعت  فرصت نداده اید تا شیر خشک را هضم کند، بیشتر دادن شیر باعث ناراحتی او میشود.

در برخی مواقع، نوزادانی که شیر میخورند، از اینکه بغلشان کنید اما به آنها شیر ندهید ناراحت میشوند چون بوی شیر شما را میفهمند. در این حالت، اجازه دهید تا پدرش او را بغل کند.

 

  1. آیا بچه خسته است؟

صدا: نفس نفس زنان. این نوع گریه منقطع است و معمولا راحت تر از بقیه حالت ها میشود نوزاد را آرام کرد.

سایر سرنخ ها: چشمان نوزاد بسته است اما دو دو میزند. یا ممکن است چشمانش باز و براق باشند با قرمزی یا پف کردگی زیر چشم و نوزاد چشمهایش را میمالد.

راه حل: برای اینکه به نوزاد کمک کنید شب راحت تر بخوابد، او را قنداق کنید. دکتر دیان اندرسن تنانت که متخصص کار با خانواده های چند فرزندی است و معمولا شب ها در کنار خانواده ها میماند میگوید که ۹ نوزاد از هر ۱۰ نوزاد با قنداق شدن آرام میشوند (او پتوهای با بافت وافلی شکل را توصیه میکند). میگوید:” قنداق معمولا مثل یک آرام بخش برایشان عمل میکند”. استیسی ویتمان که پسرش ۹ ماهه است این گفته را تایید میکند و میگوید:” کلید موفقیت در خوب و سفت قنداق کردن است. اول پستانک را دهانش میگذارم تا با قنداق کردن نجنگد و بعد این کار را میکنم”.

همچنین اگر تقریبا مطمئنید که بچه خسته است و در بغلتان آرام نمیشود، او را زمین بگذارید. تنها چیزی که میخواهد این است که بر روی تشکش گذاشته شود و بخوابد.

  1. آیا بچه حوصله اش سر رفته یا بیش از حد تحریک شده است؟

صدا: معمولا به بلندی بقیه گریه ها نیست و منقطع است. بی حوصلگی به راحتی تبدیل به خنده میشود، تحریک بیش از حد میتواند به جیغ زدن تشدید بشود.

سایر سرنخ ها: کودکی که تحریک شده است، ممکن است سرش را از شما دور کند و با دست همه چیز را بزند.

راه حل: اگر نوزاد حوصله اش سر رفته است، چند لحظه واکنشتان را به تاخیر بیندازید. دکتر مارک وایسبلوت میگوید:” در هفته های اول، شما نمیتوانید بچه را لوس کنید یا بیش از حد به او توجه کنید و این به این معنی نیست که با هر صدایی که تولید میکند شما باید سریع واکنش نشان دهید. در این زمانی که شما صبر میکنید، نوزاد ممکن است با شکل گهواره اش یا دستهای جلوی صورتش سرگرم شود و نیاز به توجه نباشد. به خودتان یادآور شوید که شما بی رحم نیستید، فقط به او اجازه میدهید مهارت خود آرام سازی را تمرین کند.

برای آرام کردن یک بچه هیجان زده شده، از صداهای سفید مثل جارو برقی یا پنکه استفاده کنید. باربارو از ایلینویز روش دیگری را توصیه میکند. او روی دست و پاهای نوزاد ۱۴ ماهه اش آب گرم میریزد.

 

  1. آیا بچه ناراحت و آزرده خاطر است؟

صدا: زورکی و شبیه صدای اسب، معمولا الگوی تکراری کوتاهی مثل « آ آآ، آ آآ» دارد.

سایر سر نخ ها: ممکن است با دستش چیزهای دور و برش را بزند یا صورتش را مچاله کند.

راه حل: دنبال دلیل بگردید. بعضی وقت ها که با دختر نوزادم برای قدم زدن بیرون میرفتیم شروع به گریه میکرد. خیلی زود دلیل آن را فهمیدم. کلاهش مدام به روی چشمانش میفتاد. کلاه را که درست میکردم صدایش قطع میشد. در خیلی شرایط، والدین آواز خواندن را مثمر ثمر دیدند. وقتی شما و کودکتان آهنگ مورد نظر را پیدا کردید، به راحتی با زمزمه کردن آن میتوانید او را آرام کنید.

یک دلیل غیر قابل انتظار گریه: شاید بچه شما حتی داخل خانه سردش باشد و بهترین راه حل چند لایه پوشاندن او است. دکتر اندرسن تنانت میگوید:” اگر صورت یا سرش گرم نیست، برایش کلاه بگذارید”. یک چیزی که باعث گریه نمیشود، پوشک خیس است مگر اینکه بچه دچار جوش های قرمز پوشک شده باشد.

 

  1. آیا بچه درد دارد؟

صدا: پر سر و صدا و گوش خراش

سایر سرنخ ها: ممکن است کمرش را قوس دهد. اگر گاز معده داشته باشد، زانوهایش را به سمت شکمش می آورد یا ناله میکند.

راه حل: پستانک در خیلی مواقع کمک خوبی است چون حس مکیدن نوزاد را آرام میکند. دکتر اندرسن تنانت میگوید که پستانک به عبور گاز از سیستمشان کمک میکند، اما برای نوزادان شیر خشک خوار بیشتر جواب میدهد.اگر میدانید جایی قرار است بروید که برای او درد خواهد داشت مثل واکسن زدن یا آزمایش خراش پاشنه پا، در طول این پروسه به او پستانک بدهید یا قبل از آزمایش به او شیر سینه تان را بدهید.

نگرانید که گریه کودکتان نشانگر چیز مهمتری است؟ با دلتان پیش بروید! برای نوزاد شما، بهترین متخصص خود شما هستید.

  1. آیا نوزاد کولیک یا قولنج دارد؟

کولیک واژه است که گریه های طولانی مدت را تعریف میکند. گریه هایی که در ۳ ماهه اول، ممکن است ۳-۴ ساعت در هر شبانه روز به مدت ۳-۴ روز در هفته طول بکشد. حدود ۲۰ درصد نوزادان ار کولیک رنج میبرند و همچنین خانواده هایشان. دکتر هاروی کارپ میگوید:” والدینی که بچه های کولیکی نداشتند هیچ وقت درک نخواهند کرد که چطور میتواند شما را خسته کند و بسیار بسیار دردناک است.”.

دلیل شناخته شده ای برای کولیک وجود ندارد.کولیک، گاز معده، چیزی که خیلی از والدین فکر میکنند نیست. دکتر کارپ این روش ها را برای آرام کردن نوزاد پیشنهاد میکند.

* قنداق. دستهایش را روی سینه اش و داخل قنداق بگذارید و از اینکه آن را سفت ببندید نترسید چون به او حس امنیت میدهد.

*پهلو/روی شکم. خیلی از کودکان از خوابیدن به پشت خوششان نمی آید، پس او را به پهلو نگه دارید یا روی شکن بخوابانید.

پیش پیش. پیش پیش کردن به نوزاد دورانی که در رحم بوده را یادآوری میکند. به همان بلندی که او گریه میکند، در گوشش پیش پیش کنید.

تاب دادن. سر نوزاد قنداق شده را در دستتان بگیرید و با دستهایتان یا گهواره او را تکان دهید.

مکیدن. وقتی کودکتان آرام شد، به او انگشتتان، سینه یا پستانکش را بدهید تا بمکد. مانند آب سردی بر روی آتش است.

 

  • اشک خود والدین

همانطور که بسیاری از والدین تازه کار میدانند، گریه نوزاد واکنش فیزیکی شما را به همراه دارد. مثلا فشار خون و ضربان قلب شما را بالا میبرد. اگر به اندازه کافی طولانی شود، میتواند باعث شود دیوانه شوید یا جوش بیاورید.

وقتی گریه تسلی ناپذیر نوزادتان برایتان غیر قابل تحمل میشود، او را در مکان امنی مثل گهواره اش قرار دهید و از آنجا خارج شوید. دکتر بار که به پیدا کردن راه حل هایی برای سندرم نوزاد لرزان کمک کرده است میگوید:” اگر خیلی مایوس کننده است، دور شدن اشکالی ندارد. نیاز هست که خودتان را آرام کنید. خودتان را جمع و جور کنید و دوباره برگردید. شما هنوز هم پدر یا مادر خوبی هستید. مهمتر از همه اینها، هیچ وقت نوزادتان را نلرزانید و تکان شدید ندهید.

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!