مراقبت های نوزادنوزاد

۱۰ نکته ای که باید در مورد نوزاد تان بدانید!

  • نوزاد ممکن است کمی خنده دار به نظر برسد.

    ممکن است سر نوزاد به خاطر سفری که در کانال تولد داشته له شده به نظر بیاید و شاید لباسی یکسره از موهای نازک به نام کرک های جنینی به تن کرده باشد. او هم چنین میتواند صورتی پف کرده و چشمانی که معمولا بسته (و اندکی چسبناک) هستند داشته باشد. در کل، او فقط ۹ ماه را در رحم گذرانده است، اما به زودی شبیه به نوزادی خواهد شد که تصور میکردید.

  • انتظار جایزه – لبخند و یا غان و غون – تا ۶ هفتگی نداشته باشید.

    تا آن موقع، شما برای رییسی کار میکنید که فقط شکایت میکند! برای عبور از خستگی و تحولات احساسی این را در ذهن داشته باشید: تلاش هایتان برای نوزادتان در روزهای اول از بین نخواهند رفت. کریستوفر تولچر متخصص اطفال ساکن لس آنجلس می گوید: ” او با پدر یا مادرش آرام میشود، احساس وابستگی میکند و دوست دارد نگه داشته شود”.

  • او را به حمام اسفنج ببرید تا زمانی که بند نافش بیفتد.

    اگر بند ناف خشک نگه داشته شود، سریعتر میفتد. علاوه برآن، نوزادان تازه به دنیا آمده خیلی کثیف نمیشوند! اگر بند ناف خیس شد، به آرامی آن را خشک کنید. اگر زمانی که بند ناف افتاد اندکی خونریزی داشت، این نیز مشکلی ندارد. همانطور که آلیسون براکن مستقر در ماساچوست آموخته و میگوید: ” اولش ترسیدم! اما بعد فهمیدم، مثل یک زخم سطحی، اندکی خونریزی طبیعی است”.

  • نقطه نرم وسط سر را میتوان دست کشید.

    آپریل هاردویک از نیویورک میگوید: ” من واقعا از نقطه نرم وسط سر میترسیدم که به فونتانل نیز شناخته میشود و به نوزاد اجازه مانور در خروج از کانال تولد را میدهد. جما سری پوشیده از مو در زمان تولد داشت و من در ابتدا از شانه کردن این نقطه میترسیدم”. اما دلیلی برای نگرانی نیست. تانیا ریمر آلتمن، متخصص اطفال ویکی از نویسندگان کتاب صدای مادر میگوید: ” لمس کردن نقطه نرم و موی دور و بر آن مشکلی ندارد”. این نقطه ممکن است نبض داشته باشد چون بر روی رگهای خونی که مغز را پوشانده اند قرار گرفته است.

  • اگر نوزاد سیر شود به شما خواهد فهماند.

    نوزاد نیاز دارد هر ۲-۳ است تغذیه کند. اما اگر شما پرستاری میکنید، دانستن اینکه چقدر شیر دریافت میکند مشکل است. دکتر تولچر میگوید: ” وزن نوزاد بهترین نشانگر در روزهای اول است”. پزشک نوزاد شما این را در چند روز ابتدایی پس از تولد بررسی میکند.
    یک نوزاد ۵ الی ۸ درصد از وزن هنگام تولد خود را در هفته اول از دست میدهد، اما باید در هفته دوم مجدد آن را به دست آورد. شمردن پوشک همچنین میتواند به عنوان معیار عمل کند: برنامه اش در ۵ روز اول به هم ریخته است، اما بعد از آن ۵ الی۶ پوشک در روز و حداقل ۲ الی ۳ بار مدفوع میبینید.

  • پوست خشک در نوزادان طبیعی است.

    در ابتدا، ممکن است نوزاد نرم و ابریشمی باشد، اما این تغییر میکند. متخصص اطفال و یکی از نویسندگان کتاب پیش به سوی خانه با نوزادتان میگوید:” اگر شما هم ۹ ماه در مایعی شناور بودید و سپس وارد هوا میشدید، شما هم خشک میشدید”. نیازی نیست شما کاری برای پوست خشک کنید (معمولا این پوست خودش پوست اندازی میکند)، اما اگر خیلی تمایل دارید، میتوانید از یک لوسیون ضد حساسیت نوزادان که بدون بو باشد استفاده کنید. جوش های پوشک، برآمدگی های صورتی و حتی آکنه نوزاد ممکن است پدیدار شود. دکتر جانا میگوید:” آکنه ممکن است چند ماه باقی بماند، پس عکس های خود از نوزاد بامزه تان را قبل از ۱ ماهگی بگیرید”.

  • نیازی نیست در خانه پنهان شوید.

    دکتر تولچر میگوید:” به زندگی عادی خود ادامه دهید، اما زمانی که به میان مردم میروید، از عقل سلیم استفاده کنید. نوزاد را دور از آفتاب نگه دارید و به آدمهای بیمار نزدیک نشوید ( به مهمانی کودکان تازه به راه افتاده نروید!) و از مکان های شلوغ و فضاهای بسته و تنگ (مثل مراکز خرید در روزهای تعطیل) دوری کنید. به برادر و خواهر های نوزادتان بیاموزید که به جای دستان و صورت نوزادتان، پاهایش را لمس کنند که اینکار به پیشگیری از انتقال آلودگی کمک میکند”. دکتر جانا میگوید:” بچه بزرگتر را پلیس بهداشت کنید! او عاشق این است که به مهمان ها بگوید «قبل از شستن از دستهایتان به نوزاد دست نزنید»”.

  • نوزادان بسیار گریه میکنند – این راه ارتباط برقرار کردن آنهاست!

    ناله های پر سروصدای آنها به شما میفهماند که آنها گرسنه هستند، سردشان است، پوشکشان کثیف شده است و یا میخواهند به آغوش شما بیایند. این «مکالمه» های ابتدایی میتوانند ناامید کننده باشند اما مطمئن باشید، شما خیلی زود به اینکه چه چیزی میخواهد عادت میکنید. لاری مای از اوهایو و همسرش خیلی زود فهمیدند که میتوانند نشانه های گرسنگی دخترشان را بفهمند. زمانی که والدینی کاملا تازه کار بودند، ساعت را تنظیم میکردند تا هر ۲ ساعت نوزادشان کارتر را برای غذا بیدار کنند. لاری میگوید:” ما نیازی به ساعت زنگدار نداشتیم! الان عاشق خندیدن به آن روزهایمان هستیم!”.

  • نوزادان همچنین بسیار میخوابند – اما نه برای مدت زمان طولانی!

    ۳ ماه اول یک برنامه آزاد است. نوزاد نیاز دارد هر ۲-۳ ساعت تغدیه کند، پس شما خواب چندانی نخواهید داشت. دکتر آلتمن اطمینان میدهد که این مساله بهتر خواهد شد،” بیشتر نوزادان میتوانند تا ۳ ماهگی به مدت ۶ الی ۸ ساعت بخوابند. در همین زمان، سعی کنید به او برنامه بدهید: در طول روز اجازه ندهید بیشتر از ۳ ساعت بدون تغذیه بخوابد، در طول شب بگذارید هر چقدر دوست دارد بخوابد به شرطی که وزنی را که هنگام تولد از دست داده مجدد به دست آورده باشد”.

  • مرحله نوزادی به سرعت میگذرد.

    استرس دارید، خسته هستید و احساس تنهایی میکنید؟ بله، روزهای اول دشوار هستند. اما خیلی زود آنها را پشت سر خواهید گذاشت. باربارا اوانس مستقر در نیویورک میگوید:” کاش آن موقع میدانستم که این زمان چقدر سریع میگذرد!” مادر لویلا، ۸ ماهه میگوید:” من بع اندازه کافی عکس نگرفتم و یادداشتی ننوشتم!”. رابعه بلوچ از تگزاس تجربیات یک مادر با تجربه را به اشتراک میگذارد:” با اولین بچه ام، برای هر چیز کوچکی از تعویض پوشک تا اینکه آیا نوزاد بیش از حد معمول گریه میکند استرس میگرفتم. برای فرزند دومم، فقط از بغل کردنش، بو کشیدنش، بوسیدنش و زمانی که با هم میگذارندیم لذت میبردم!”.

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!