دسته‌بندی نشدهتعویض نوزادتغذیه نوزادخواب نوزادرشد نوزادسلامت نوزادمراقبت های نوزادنوزاد

۱۲ نکته ای که هیچ کس راجع به نوزاد تان به شما نمی گوید!

سر نوزاد من عجیب و غریب به نظر میرسد.

شما همیشه نوزادی بامزه، گرد و خوشگل را تصور میکردید. اگر سر نوزاد شما کمی عجیب و مخروطی شکل به نظر میرسد، بخاطر این است که ساعتها در لگن شما بوده است. قسمتهایی از جمجمه برای اینکه نوزاد بتواند از کانال تولد به راحتی عبور کند تغییر شکل میدهند. دکتر هانسن میگوید:” این کار از شکستگی جمجمه یا آسیب های مغزی در حین زایمان طبیعی جلوگیری میکند”.

بعضی نقص های ظاهری ترول-شکل دیگری هم نیز اضافه میشوند. اگر با بینی به بیرون سر خورده باشد، ممکن است سوراخ های بینی اش له شده باشند. مایع جمع شده زیر پوستش ممکن است چشمهایش را پف دار کنند. حتی ممکن است کبودی های روی صورت و کف سرش دیده شود اگر هنگام زایمان از پنس جراحی یا مکنده برای به دنیا آوردنش استفاده شده باشد. نوزاد شما یک اثر هنری است که به مرور زمان میشود همان فرشته ای که تصور کرده بودید، صبور باشید.

نوزاد من خیلی ورجه وورجه میکنه!

بعد از گذراندن ماهها به صورت جمع شده در کیسه آبی گرم و نرم، نوزاد شما اکنون دنیایی فضا برای حرکت بدون محدودیت برای تکان دادن دست و پاهایش  دارد. او هنوز به طور کامل یاد نگرفته که چطور بدنش را در این دنیای جدید کنترل کند، پس کوچکترین تکان دستش ممکن است خیلی بزرگ و تعجب برانگیز باشد. همه نوزادان تلو تلو میخورند: وقتی نوزادی احساس کند دارد میفتد، دستهایش را باز میکند، سرش را به عقب میکشد و مجدد سریع دستهایش را به داخل جمع میکند. این واکنش ناخودآگاه تا ۳ ماهگی از بین میرود. سیستم عصبی در حال رشدش همچنین پالس های الکتریکی بیش از اندازه به ماهیچه ها میفرستد که میتواند باعث شود چانه یا پاهای نوزادتان بلرزد. اغلب این لرزش ها جایی برای نگرانی ندارند، اما اگر نوزادتان به صورت ریتمیک میلرزد یا وقتی لمسش میکنید متوقف نمیشود، با دکتر تماس بگیرید.

 

آلت پسرم خیلی بزرگه!

قبل از اینکه شوهرتان بخواهد این افتخار را به پای خودش بنویسد، باید بداند که نه ژنتیک و نه نورمون های قوی مردانه هیچ نقشی در این مورد ندارند. این بادکردگی در واقع نتیجه فشاری است که به نوزاد هنگام تولد وارد شده و همچنین مایعی که زیر بافت ها جمع شده اند. علاوه بر آن، تمام نوزادان هنوز هورمون های مادران در بدنشان در گردش است. در پسران، این هورمون ها، بیضه ها را متورم میکند و در دختران، لبه آلت دختران را متورم میسازد. تورم آلت در چند روز اول میخوابد.

 

نوزاد من همیشه گرسنه است!

در هفته های اولیه، ممکن است اینطور به نظر برسد که ۲۴ ساعته در حال شیر دادن به بچه هستید. نیاز مکرر نوزاد راهی طبیعی برای افزایش شیر شما برای تامین اشتهای اوست. همچنین، نوزادانی که شیر مادر میخورند، دفعات آن بیشتر است چون شیر مادر سریعتر از شیر خشک هضم و جذب میشود.

دلیل این غذا خوردن دیوانه وار البته رشدی است که بچه باید داشته باشد. وزن نوزاد در ۶ ماه دو برابر خواهد شد که حجم زیادی از کالری نیاز دارد. انتظار این را داشته باشید که نوزاد در این مرحله رشد جهشی بسیار گرسنه باشد. اولین بار این مساله در ۴-۶ هفته اول اتفاق میفتد. فقط مراقب باشید که برداشت اشتباهی از نشانه های گرسنگی اش نداشته باشید، چون شاید تنها چیزی که میخواهد آرامش و بغل کردن باشد. این را دکتر گلید کورتیس، نویسنده کتاب سال اول نوزاد، هفته به هفته میگوید.

اصول مراقبت از بچه: دلایلی تعجب برانگیز برای تماس با دکتر

دستان و پاهای نوزادم سرد هستند

قبل از اینکه دماسنج را بگذارید یا پتوی دیگری دور بجه بپیچید، پشت باسنش را لمس کنید. اگر گرم و صورتی است، نوزادتان سردش نیست. چون سیستم گردش خونش در حال رشد است، خون بیشتر به اعضای اصلی بدن که خون بیشتر نیاز هست فرستاده میشود. دست و پاها آخرین جایی هستند که میزان خوبی از خون را میگیرند. سازگاری سیستم گردش خون نوزادمیتواند تا ۳ ماه طول بکشد تا به زندگی خارج از رحم عادت کند. هرچه نوزاد شما فعالتر و پر تحرک تر میشود، سیستم گردش خونش بهتر میشود.

در پوشک نوزادم خون بود

همان هورمون مادرانه ای که باعث تورم آلت نوزادان میشود، ممکن است گاهی باعث خونریزی در دختران شود. اگر در هفته های اول اندکی خون یا لکه در پوشکش دیدید نگران نباشید. دکتر کورتیس میگوید:” این شبه پریود، چند روز بیشتر اتفاق نمیفتد”. بعضی اوقات چیزی که به نظر خون می آید، ممکن است ادرار غلیظ باشد که در پوشک تیره تر شده است. خون قرمز روشن اما غیر عادی است و باید به پزشک مراجع کرد.

بر روی لب نوزادم تاول زده است

خیلی از نوزادان بخاطر مکیدن شیشه یا سینه مادر دچار تاول یا زگیل میشوند. در بعضی موارد، تاول در هنگام تولد دیده میشود که ناشی از مکیدن شست در رحم میباشد. پینه ناشی از مکیدن دردی برای نوزاد ندارد. در واقع، رشد بیش از حد پوست میتواند لب را سفت تر کند که نوک سینه را گرفتن را برای نوزاد آسان تر میکند. پینه در چند ماه خودش از بین میرود یا ممکن است یک روز باشد و روز دیگر ناپدید شود.

مدفوع نوزادم مثل اسهال است

نوزادانی که شیر مادر میخورند، مدفوعی دانه ای شکل، خمیری زرد رنگ که رقیق و بدون شکل است دارند. در حالی که نوزادانی که شیر خشک میخورند معمولا ممدفوع سفت تر به رنگ قهوه ای و غلظت بستنی آب شده را دارند. بعضی نوزادان ممکن است ۱۰-۱۲ بار در روز مدفوع کنند در حالیک برخی دیگر شاید اینکار را چند بار در هفته انجام دهند. به شرطی که نوزادتان وزن اضافه میکند و دل درد و نفخ ندارد، دفعات مدفوعش نرمال است.

تشخیص اسهال از مدفوع نرمال سخت است. نوزادانی که شیر مادر میخورند، بعد از هر بار معمولا مدفوع میکنند ( به آن رفلاکس گوارشی گفته میشود که هر بار که شیر وارد میشود، چیزی از آن طرف خارج میشود) و معمولا مدفوعشان شل تر است. بهترین کار آشنا شدن با نوزادتان و اینکه چه چیزی برای او طبیعی میباشد است. اگر تعداد دفعات، حجم و غلظت آن شدیدا تغییر میکند، با دکتر تماس بگیرید.

نوازدم مدام عطسه میکند

نوزادان تازه متولد شده بسیار عطسه میکنند و دلیل آن سرماخوردگی نیست. این فقط راهی است که آنها سوراخ های بینی و کانال های تنفسی شان را تمیز میکنند. عطسه همچنین به باز کردن سوراخ بینی که موقتا بسته شده کمک میکند. دکتر کورتیس میگوید:” زمانی که مادر به بچه شیر میدهد، ممکن است یکی از سوراخهای بینی بچسبد و یا بسته شود و بعد از تغذیه  نوزاد نفسی میکشد یا عطسه میکند تا آنرا باز کند”.

پوست نوزادم پوسته پوسته است

هنگامی که نوزاد در حال حمام کردن در مایع آمنیوتیک است، پوستش به خوبی با لایه ای از ورنیکس محافظت میشود. اما به محض اینکه وارد هوا شد و ورنیکس پاک شد، لایه رویی پوستش شروع به خشک شدن و پوست اندازی میکند. پوست کل بدن نوزاد ممکن است بریزد (اگرچه در دستها و پاها بیشتر قابل مشاهده است).سعی نکنید که این پوسته ها را خودتان بکنید – ممکن است پوستی را بکنید که هنوز آماده افتادن نیست. نیازی هم به مرطوب کننده نیست. این پوسته ها در یک یا دو هفته اول پاک میشوند.

نوزادم خیلی عجیب نفس میکشد

مثل خیلی دیگر از والدین تازه کار، احتمالا شما هم زمان زیادی را هر شب صرف چک کردن اینکه آیا نوزادتان نفس میکشد میکنید و احتمالا چند باری با نفس های غیر منظمش ترسیده اید. اما این در نوزادان طبیعی است که نفسشان قطع شود و به یکباره نفس های تند تند بکشند. دکتر کورتیس میگوید:” قطع شدن نفس گاها بخشی از رشد دریچه دیافراگم که برای نفس کشیدن است و سیستم عصبی میباشد. توقف تنفس تا ۲۰ ثانیه نرمال است. تا زمانی که ۶ هفته اش شود، نفس کشیدنش طبیعی تر میشود.

شما نگران سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستید و خوب است که هوشیار هستید. نوزاد را به پشتش بخوابانید، رو تشکی نرم و اسباب بازی ها را از او دور کنید و سیگار نکشید. اگر نوزادتان بیشتر از ۲۰ ثانیه نفس نکشید (که نشانه اختلال تنفسی است) و یا کبود و بی حس شده بود، با دکتر تماس بگیرید.

صدای گریه های نوزادم همگی شبیه به هم است

شما هم شنیده اید که چطور مادران قرار است از یک نوع صدای گریه تشخیص دهند که آیا نوزادشان گرسنه است، خسته است یا میخواهد پوشکش عوض شود. اما اگر هنوز به فهمیدن زبان نوزادتان عادت نکرده اید، نگران نباشید. دکتر هانسن میگوید:” به مرور زمان، گریه های جیغ وار از درد را از گریه های خفیف از خستگی را تشخیص میدهید. گریه از روی گرسنگی معمولا بین این دو حالت است، هرچند بعضی نوزادان که خیلی گرسنه هستند ممکن است خیلی نامیدانه و بلند گریه کنند. اما در روزهای اول مهم نیست که چرا نوزادتان گریه میکند (بعضی وقت ها بی دلیل ناله میکند)، شما همچنان به همان توجه عاشقانه به او میرسید و این دقیقا همان چیزی است که نوزاد میخواهد”.

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!